Hoe dragen educatieve games bij aan de ontwikkeling van je kind?

15 September 2017


Educatieve games bieden je kind vele voordelen om op een moderne, speelse en nieuwe manier te leren. Er zijn educatieve games te vinden voor allerlei platformen, alhoewel ze vooral op de tablet en mobiel verkrijgbaar zijn tegenwoordig, zoals Robbie Konijn. We vertellen je graag meer over waarom educatieve games een goede toevoeging zijn aan de leeromgeving van je kind.


Voordelen van educatieve games

Uit onderzoek is gebleken dat educatieve games veel voordelen bieden voor kinderen die op dit moment leren lezen, schrijven en rekenen. 

  • Educatieve games zijn interactief en leuk. Waar een boek of een andere wat ouderwetsere manier van leren vooral eenzijdig is, worden games juist expres interactief gemaakt. Je kind ontvangt de informatie niet alleen, maar neemt het ook beter op. Omdat het leuk is ligt de motivatie om door te leren hoger. En de informatie blijft langer en beter hangen.
  • Omdat het spelelement aanwezig is, wordt leren niet als saai gezien. Door het behalen van punten, het doorgaan naar een volgend niveau en het gevoel van winnen te hebben, zijn kinderen gemotiveerder en positiever over de geboden informatie. Het wordt gezien als spelen en niet per se als leren.
  • Educatieve games nodigen kinderen uit om te leren in plaats van ze te ‘dwingen’ om te leren. Zo kan je kind zelf beslissen hoelang hij door wil gaan of wanneer het tijd wordt voor iets anders.
  • Door educatieve games heeft de leerstof meer connectie met het echte leven, omdat er wordt geleerd door te ervaren. De sommen zijn bijvoorbeeld niet heel abstract uit een boek, maar geven een voorbeeld van het echte leven. Daardoor is de geleerde stof beter toepasbaar in het echte leven, omdat het meer wordt ervaren.

Bij voordelen horen ook nadelen, maar deze kunnen ook op een positieve manier bekeken worden.

  • Zo kan het zijn dat je kind vooruit gaat lopen op de stof die op school geboden wordt. Maar dat is natuurlijk ook zo als je kind van nature dol is op lezen of op rekenen. De manier waarop ze het dan leren is niet zo belangrijk, ze zoeken vanzelf manieren om van alles te pakken te krijgen. Door op het individuele niveau van je kind in te spelen, zorg je dat je alles haalt uit de leerstof.
  • Educatieve games die op school worden aangeboden en worden gebruikt in het onderwijs lijkt sommige ouders wat veel. Ze gamen thuis al en om dan ook nog op school te gamen kan overdreven lijken. Maar veel scholen en onderwijzers ontdekken de vele voordelen van educatieve games en zetten ze in op school.




Educatieve games in het onderwijs

Niet alleen maakt het onderwijs steeds meer gebruik van educatieve games, ze worden zelfs al veel langer gebruikt in allemaal verschillende omgevingen. Zo gebruiken artsen bijvoorbeeld op maat gemaakte games om speciale technieken voor bepaalde operaties onder de knie te krijgen. Piloten en soldaten spelen simulatiespellen. Militairen spelen games om strategischer te denken en bij de overheid worden ook verschillende scenario’s via games onderzocht en geoefend.

In onderzoek naar het nut van educatieve games in het onderwijs wordt aangegeven dat deze nieuwe generatie heel anders omgaat met informatie. Ze hebben een hogere snelheid van informatie verwerken, kunnen meer informatie verwerken, zijn meer gericht op graphics dan op woorden, zijn meer verbonden met anderen tijdens het leerproces en houden van actieve informatie. Verder zijn fantasie en technologie van grote invloed op het leerplezier.

Door de theorie beter met de praktijk te verbinden ligt de motivatie bij kinderen om te leren hoger. Door zich te oriënteren op een duidelijk doel in een game zijn ze ook gemotiveerder en hebben meer doorzettingsvermogen. Bij gewone leerstof is het uiteindelijke doel nog wel eens onduidelijker. Een computer heeft ook oneindig veel geduld met een kind, soms meer dan een onderwijzer of ouder. Een kind kan onophoudelijk doorgaan met dingen herhalen en uitproberen zonder dat de computer zijn geduld verliest. En ieder kind kan op zijn eigen niveau leren. Iets dat nog wel eens lastig blijkt te zijn in de huidige onderwijsvorm.

Vorig jaar werd zelfs een speciale onderwijs variant van de populaire game Minecraft aangekondigd. Minecraft: Education Edition is bedoeld voor gebruik in de klas als hulpmiddel voor het leren van verschillende vakken, van geschiedenis tot natuurkunde. Heel veel wordt er niet veranderd in vergelijking met de game zoals we die nu kennen. Aan de onderwijsversie van Minecraft is een verbeterde kaart toegevoegd om zo het navigeren makkelijker te maken. Daarnaast kan een leraar de materialen die leerlingen kunnen gebruiken limiteren en wordt er een in-game camera met notitieboekje toegevoegd om bij te kunnen houden wat er is gebeurd.

 

Ons onderwijs is er nog steeds op gericht om te leren in uniforme groepen. Kinderen worden op leeftijd ingedeeld en daarbij wordt ervan uitgegaan dat alle kinderen ongeveer op hetzelfde niveau zitten. Nu is dat natuurlijk niet zo, maar wat is daaraan te doen, behalve soms een klas over te slaan. Met educatieve games kunnen kinderen beter op hun eigen niveau leren maar daarmee kunnen ze anderen ook sneller overstijgen.

Het is voor docenten dan ook lastig om in een klas met 20 kinderen van 6 en 7 jaar iedereen individueel in de gaten te houden. Snappen ze de stof wel echt? Vragen ze niet te weinig om hulp en begeleiding? En hoe voorzie je 20 kinderen van een tablet? Daarmee komt klassikaal leren ook bij educatieve games in het onderwijs vaak van pas. Daarbij zijn veel docenten ook wat sceptisch over het nut van educatieve games, maar dat kan ook komen omdat ze toch van een andere generatie zijn. Het aanleren van moderne technieken is dan ook van groot belang voor leerkrachten.

Welke educatieve games zijn er beschikbaar?
Educatieve games zijn voornamelijk beschikbaar voor tablets en mobiele telefoons.
Ze richten zich voornamelijk op kinderen van 4-6 jaar of van 7-9 jaar. De nadruk bij deze games ligt op lezen en rekenen.

Zo kunnen kinderen van 4-6 jaar oud winkeltje spelen met Jip en Janneke. Met verschillende zoekopdrachten vullen ze de kar met allemaal spulletjes om te verkopen.

Kinderen van 7-9 jaar kunnen woorden spellen met deze Spelling-app of beter leren lezen met de Leestrein van Juf Jannie.

Voor kinderen van 6-12 die spelenderwijs willen rekenen is er Robbie Konijn Reken Race.
Robbie Konijn, een volledig Nederlandse app (met nog negen andere talen!) voor iOs en Android, is speciaal ontwikkeld om leren leuk te maken. Je kind kan uitvoerig spelenderwijs werken aan zijn rekenvaardigheden. Je kunt punten scoren en werelden ontdekken door sommen op te lossen en daarmee zelfs het dorp redden van een bom! Je kind zal zoveel plezier hebben aan deze app, dat hij niet eens doorheeft dat hij een rekenwonder in wording is.

Robbie Konijn Reken Race is beschikbaar voor iOS (Apple) en voor Android.


Kindvriendelijke spellen bij Mindscape
Bij Mindscape zijn (bijna) alle spellen die wij aanbieden kindvriendelijk en gericht op de juiste leeftijd. Met spelletjes, opdrachten, puzzels en vooral veel plezier, ontwikkelt je kind vele vaardigheden die ook ‘in het echte leven’ goed van pas zullen komen.

Heb je nog vragen over spelenderwijs leren? Laat het ons gerust weten!

De beste spelcomputer voor kinderen, alles wat je zou moeten weten! Welke invloed heeft gamen op de belevingswereld van mijn kind?

KvK-nummer: 33226227
BTW-nummer: NL801480103B01

Om jouw ervaring met Mindscape te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies. Met de (tijdelijke) cookies die wij plaatsen, volgen wij jouw internetgedrag op onze site. Hiermee kunnen wij bijvoorbeeld onze advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen op social media. Door verder te klikken, accepteer je het gebruik van cookies (en vergelijkbare technieken) op onze site. Ga naar de uitleg over cookies